1. Verleng je leven
    Vegetariërs leven zes jaar langer, concludeerden wetenschappers uit Oxford. Ze lijken ook jonger. Neem Annette Larkins. Dit is een Amerikaanse vrouw die 27 jaar een veganistisch raw-food dieet heeft gevolgd waarbij ze haar eigen groenten verbouwd. Ze is in diverse talkshows geweest omdat men gewoon niet kon geloven dat ze al boven de 70 was. Mimi Kirk won op haar 75ste de prijs van “meest aantrekkelijke vegetariër boven de 50”. Ze voelt zich alsof ze in de twintig is. Jim Morris, de vroegere bodyguard van Elton John, werd op zijn 79ste ook de “veganistische legende” genoemd vanwege zijn gespierde lichaam.
  2. Verlies extra pondjes
    Hoewel een vegetarisch dieet nog niet hoeft te betekenen dat je afvalt wanneer je bijvoorbeeld iedere dag patat of heel veel pinda’s zou eten, scheelt het wel een hoop in de strijd tegen de kilo’s. Ter vergelijking is bijvoorbeeld een kipburger 255 calorieën, terwijl er in een groenteburger gemiddeld 178 calorieën zitten. Ook scheelt het niet eten van dierlijke producten een hoop verzadigd vet. Daarnaast bevat een vegetarisch dieet meer vezels, waardoor je als vegetariër langer vol blijft. Uit de studie die is uitgevoerd onder vegetariërs in Oxford bleek dat zij over het algemeen een lager BMI hadden dan niet-vegetariërs.
  3. Voorkom kanker
    Kanker voorkomen, wie wil dit nu niet? Het lijkt een willekeurig noodlot als mensen ziek worden van kanker. Maar je hebt er voor een deel zelf invloed op. Als je vegetarisch eet, weet je zeker dat je er alles aan hebt gedaan om kanker te voorkomen. Het eten van veel groenten en fruit verkleint namelijk het risico op bepaalde soorten kanker zoals darmkanker, slokdarmkanker, mondkanker en strottenhoofdkanker. Ook kan het eten van rood vlees het risico op kanker verhogen. Daarom is het ook niet verwonderlijk dat uit studies is gebleken dat vegetariërs over het algemeen minder risico hebben op kanker.
  4. Voorkom hartziekten
    Hart- en vaatziekten zijn helaas nog steeds de nummer 1 killer in de lijst van ernstige aandoeningen. Alles wat de kans hierop verlaagt, is dus mooi meegenomen. Vijf studies hebben aangetoond dat mensen met een vegetarisch dieet 24% minder kans maken op hart-en vaatziekten dan mensen zonder vegetarisch dieet. Dit komt omdat een vegetarisch dieet lager is in verzadigd vet en cholesterol en hoger in plantaardige nutriënten. Het is ook voordelig als je aan een hart- en vaatziekte lijdt om vegetarisch te eten, omdat het volgen van een plantaardig dieet het ziekteverloop en de kans op een hartaanval kan beïnvloeden.
  5. Vermijd schadelijke stoffen
    Vlees zit vaak vol met stoffen die een schadelijke invloed kunnen hebben op het menselijk lichaam, zoals herbicides, pesticides, hormonen en antibiotica die zich ophopen in het vet van dieren. Van glyfosaat, dat in de meest gebruikte herbiciden zit die vaak als veevoer gebruikt worden, is bekend dat dit het hormoonsysteem van de mens kan ontregelen, net zoals hormonen. Door het antibiotica neemt de antibioticaresistentie van mensen steeds meer toe. Daarnaast kunnen ziekten overgebracht worden van dier op mens (zoönose). Denk aan de ziekten Q-koorts en gekkekoeienziekte. Hoewel het niet veel voorkomt, heb je als vegetariër dit probleem helemaal niet.
  6. Bespaar ziektekosten
    Het Ministerie van Volksgezondheid heeft berekend wat een slecht voedingspatroon de samenleving in totaal kost. Het eten van te weinig groenten kost de samenleving jaarlijks 46 miljoen en het eten van te weinig fruit 630 miljoen. Het eten van verzadigde vetten, wat vaak in vlees zit als braadworsten, rookworsten, gehakt en hamburgers kost 46 miljoen. Een te hoog cholesterolgehalte kost jaarlijks rond de 255 miljoen, dit stijgt door koffie, eieren en verzadigd vet en daalt door fruit, peulvruchten, noten en sojaproducten. Een hoge bloeddruk kost de samenleving maar liefst 2217 miljoen, het eten van veel groente en fruit verlaagt deze.
  7. Verlaag het broeikaseffect
    Al 10 jaar geleden verscheen het rapport Lifestock’s long shadow, over de gevolgen van de vleesconsumptie op het milieu. Hierin concludeerde de Wereldvoedselorganisatie dat 18 procent van de uitstoot van broeikasgassen afkomstig is van de veeteelt. Het grootste gedeelte van de uitstoot van lachgas (65%) is afkomstig uit stikstaf van dierlijke mest. Lachgas levert een 300 keer grotere bijdrage aan opwarming van de aarde dan koolstofdioxide. Het vee scheidt methaan uit, dat 23 keer meer bijdraagt aan het broeikaseffect. De mest zorgt ook voor de verontreiniging van het water, dat vaker gezuiverd moet worden en door ontbossing stijgt het CO2-gehalte.
  8. Verminder dierenleed
    Uit recent onderzoek komen steeds meer bewijzen dat dieren ook gevoelens hebben. In ieder geval valt het feit dat dierenleed plaatsvindt absoluut niet uit te sluiten. Wrede veetransporten, dieren die zonder verdoving worden geslacht, vleeskuikens (plofkippen) die zes weken in hun eigen uitwerpselen leven, varkens die in een kooi zo veel mogelijk biggen moeten leveren, dit komt nog steeds voor maar is te voorkomen. Daarnaast zorgen medicijnen in de veeteelt en ontbossing voor het uitsterven van diersoorten. De Bengaalse gier is daarom bijna uitgestorven. Biologisch vlees is een verbetering, maar duurder en dieren worden nog steeds gehouden voor de slacht.
  9. Verminder wereldwijde honger
    Wereldwijd lijden 795 mensen honger, vaak omdat de landbouw hen niet genoeg voedsel oplevert. 663 miljoen lijdt dorst. 80% van alle landbouwgrond is in gebruik van de vee-productie. Naast het feit dat er steeds meer bos verdwijnt om plaats te maken voor landbouwgrond, wordt er grond opgekocht van arme boeren in ontwikkelingslanden die slechtere grond terugkrijgen of er op een andere manier op achteruitgaan. Omdat 40% van het plantaardig voedsel gebruikt wordt als veevoer en 70% van de soja, gaat er voedsel verloren. De veehouderij kost ook erg veel water. Een vegetarisch dieet kan dus de honger en dorst verminderen.
  10. Ontdek de vegetarische keuken
    De vegetarische keuken is verrassend lekker, vooral de Indische keuken heeft bijzondere vegetarische gerechten. Maar er worden ook steeds meer vegetarische varianten gemaakt op populaire gerechten uit andere keukens. Dit laat zien dat een vegetarisch dieet zich niet beperkt tot een bepaald soort gerechten. Bij Holland Casino kun je bijvoorbeeld genieten van heerlijke vegetarische maaltijden geïnspireerd op de Italiaanse, Franse, Marokkaanse en Hollandse of Friese keuken. De vegetarische gerechten in het casino zijn nog lekkerder dan de vlees- en visgerechten. Denk aan risotto, of de heerlijke en in Nederland steeds meer bekende pastasoort gnocchi, dat is erg lekker met paddenstoelen.