Het roken van tabak kan schadelijke effecten hebben op het lichaam. Dit is al bekend sinds halverwege de jaren 90. Toen al werd er gewaarschuwd dat roken kon leiden tot longkanker, mondkanker, strottenhoofdkanker en slokdarmkanker. Niemand trok zich toen iets van deze onderzoeksresultaten aan en het roken werd bij iedere gelegenheid gepromoot. In de loop der jaren bleek dat roken ook zorgt voor bijna alle andere vormen van kanker, een verhoogd risico op ernstige hart- en vaatziekten door hoge bloeddruk, dichtslibben van aderen en bloedproppen, diabetes type 2, COPD, botontkalking, uitvallen van tanden, vruchtbaarheidsproblemen, zwangerschapsproblemen, oogproblemen, verminderd immuunsysteem en reuma.

Aantal rokers gedaald

Gelukkig werd het roken daarna in steeds meer openbare gelegenheden door de wet verboden, waar men zich wel aan moest houden. Daarnaast werden de waarschuwingen op de verpakkingen ook steeds extremer doordat er foto’s van consequenties aan toe werden gevoegd. Sinds 1989 is het aantal rokers dan ook steeds meer gedaald, van 37,5 procent naar 26,1 procent. Het is echter wel een langzame daling als je bedenkt dat het in dit tempo nog 45 jaar zal duren voordat er helemaal niemand meer zal roken. Er zullen dan waarschijnlijk 855.000 extra doden aan longkanker bijkomen die ook voorkomen hadden kunnen worden.

Roken in het casino

Neem bijvoorbeeld het casino. Net als in de andere horecagelegenheden geldt hier ook het rookbeleid dat in het algemeen geldig is in de horeca. Dit houdt in dat je alleen mag roken in bepaalde ruimtes die Smoke & Play zones heten. In deze zones vind je enkele leuke speelautomaten. Wat dat betreft hoeft het feit dat je rookt dus niet jouw avond uit in het casino te verpesten. Maar als je niet rookt dan kun je gebruik maken van een grotere ruimte. Bovendien is het gezelliger als je vrienden hebt die zelf niet roken om met zijn allen te gaan.

Minderen niet onmogelijk

Voor veel mensen die roken werkt het echter niet dat zij worden afgeschrikt. Meestal zullen zij hierop reageren met het argument “ik kende iemand die wel 100 werd ondanks het feit dat hij rookte, en anderen leefden heel gezond en kregen toch een ernstige ziekte”. Ook kunnen er ernstige fysieke ontwenningsverschijnselen optreden tijdens het stoppen met roken. Er zijn echter veel ex-rokers die succesvol zijn gestopt. Het is dus zeker niet zo dat stoppen onmogelijk is. Het is dan wel belangrijk dat je eerst langzaam mindert met roken. Hieronder hebben wij de voordelen van minderen met roken nog eens opgesomd.

  1. Het risico op ziekten vermindert
    Sommigen denken dat het geen zin heeft om te minderen met roken omdat er al te veel schade aan het lichaam is toegebracht. Dat is niet waar. Het duurt wel even, maar dat is ook een extra stimulans om uiteindelijk te stoppen met roken. Na een jaar te hebben gestopt met roken heb je al een veel lagere kans op hart- en vaatziekten. Na twee tot vijf jaar is het risico op een beroerte helemaal afgenomen. Na vijf jaar is je kans op de meeste soorten kanker met de helft gedaald, en na 10 jaar het risico op longkanker ook.
  2. Je blijft langer jong
    Door te minderen met roken voorkom je vroegtijdig overlijden. Het verschil tussen rokers en niet-rokers kan soms wel 10 jaar zijn. Dat is niet niks. Daarnaast zie je er ook een stuk jonger uit wanneer je minder rookt. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat roken kan zorgen voor snellere veroudering. De huid wordt grauwer en slapper en je hebt dan meer rimpels. Doordat je meer zuurstof in je bloed krijgt als je minder rookt heb je door te minderen met roken ook een betere conditie wat je weer meer energie geeft om te bewegen, wat je lichaam ook weer jonger houdt.
  3. Je voelt je beter
    Vaak denken mensen vooral aan hoe ze zich in het begin voelen als ze op dat moment geen sigaret kunnen roken. De ontwenningsverschijnselen gaan op gegeven moment over, en als je mindert met roken dan rook je ook alleen als je er echt trek in hebt. Uiteindelijk voel je je beter als je minder bent gaan roken omdat het je is gelukt om je aan een afspraak met jezelf te houden. Je voelt je over het algemeen gezonder en fitter ook omdat je kleding en adem beter ruiken. Bovendien voel je je beter in gelegenheden dat je niet kunt roken.
  4. Je bespaart geld
    De prijs van sigaretten stijgt voortdurend. De meerderheid van de Nederlanders vindt dat de belasting op sigaretten nog meer moet worden verhoogd en artsen vinden dat sigaretten minder verkrijgbaar moeten zijn. Als je een zware roker bent die een pakje sigaretten per dag rookt kun je bij de helft minderen al 23 euro per week besparen en als je nog maar twee sigaretten per dag rookt in plaats van tien bespaar je al rond de 17 euro per week. De besparing loopt dus op tot een paar honderd euro per jaar, wat je weer aan bijvoorbeeld een vakantie kunt besteden.
  5. Het wordt makkelijker om helemaal te stoppen
    Waarschijnlijk ben je langzaam begonnen met roken en realiseerde je je in het begin nog niet dat je verslaafd was. Op deze manier kun je door te minderen met roken ook gemakkelijker stoppen met roken omdat het minder ingrijpend is dan in één keer stoppen. Als je langzaam steeds meer afbouwt dan zal je een stuk minder afkickverschijnselen krijgen. Je kunt ook in overleg met je huisarts een schema maken om te minderen en dit kan weer een extra stimulans zijn om er mee door te gaan. Die kan dan ook medicijnen voorschrijven als je toch last krijgt van afkickverschijnselen.

Hulpproducten

Als je het liefst helemaal wilt stoppen met roken dan zijn er verschillende producten verkrijgbaar om dit makkelijker te maken. Maar welke is nu het meest effectief? Het oudst zijn waarschijnlijk de nicotinepleisters of de nicotinekauwgum. Deze zijn erg duur, maar voor sommigen werken ze goed. Daarna ontstond de e-sigaret, de elektronische versie van de sigaret. Hiervan zijn verschillende soorten op de markt. Tegenwoordig hebben veel mensen baat bij het dampen als alternatief voor tabak roken. Er komen dan veel minder schadelijke stoffen in de longen terecht. Wel bevat het nog steeds nicotine, maar de hoeveelheid kun je ook verminderen.