Iedereen wil wel graag gelukkig en gezond worden of blijven. Het helpt wel wanneer je actief met je gezondheid bezig bent. Dat is eigenlijk al het halve werk. Daarom vind je in dit artikel makkelijke tips om jouw gezondheid en geluk te vergroten. Misschien leef je al volgens deze tips, maar zo niet dan zal je zien dat het niet zo moeilijk is als het lijkt.

1. Zorg voor een goed dag- en nacht ritme
Vroeger was het heel normaal dat mensen die niet in bijvoorbeeld een ziekenhuis of de luchthaven werkten een werkweek hadden van 9 tot 5. Maar in onze moderne samenleving zijn de werktijden voor bijna iedereen steeds onregelmatiger geworden en dit verstoord het bioritme. Je kunt proberen om onregelmatige diensten te ruilen als je er te veel van hebt. Als je vaak ’s avonds televisiekijkt of internet en spijt hebt dat je daardoor te laat ging slapen kun je dit eens overslaan. Kruidenthee kan helpen om sneller in slaap te vallen. Als je goed uitgerust bent, voel je je beter.

2. Zorg dat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt
Gezond eten is gemakkelijker geworden omdat meer bedrijven het belang inzien van goede voeding voor de gezondheid en minder suiker, vet en zout aan sommige producten toevoegen. Het is leuk om de ingrediënten en voedingsstoffen van producten te checken. De gezondere keuze geeft een goed gevoel. Er zijn daarom veel weblogs te vinden van mensen die vol enthousiasme hun gezonde maar ook heerlijke gerechten delen waarop je inspiratie op kunt doen. Als jouw hoofdmaaltijden zowel gezond als erg lekker zijn en als je zorgt dat je je niet verveelt, zal je zien dat je ook minder behoefte hebt aan tussendoortjes.

3. Zorg voor minimaal een half uur beweging per dag
Wanneer je voldoende slaap krijgt en gezond eet zal je ook meer energie hebben. Maar als je de hele dag zit of ligt dan haal je nog niet het maximale uit. Misschien zal je energie dan zelfs wel afnemen. Daarom is het goed om voldoende het liefst intensieve beweging te krijgen. Wanneer je meer energie, uithoudingsvermogen en kracht ervaart kun je de uitdagingen in jouw leven beter aan. Misschien heb je niet de tijd of het geld om regelmatig naar de sportschool te gaan. (Hard)lopen, fietsen en lichamelijk werk kan ook al voor goede verbetering in de lichamelijke conditie zorgen.

4. Ga goed om met stress in het dagelijks leven
Het beperken van stress is al net zoiets als het verbeteren van je nachtrust. Tegenwoordig heeft men het idee dat stress bij het leven hoort. Vaak valt het niet te veranderen. Daarom kun je ervoor zorgen dat je goed omgaat met stress. Zorg ervoor dat je ademhaling goed is, want het lichaam heeft een grote invloed op de stemming en gedachten. Wanneer je kalm blijft ondanks drukte kun je betere prioriteiten stellen, beslissingen maken en voel je je ook beter.

5. Zorg ervoor dat je een hobby hebt
Als je mensen vraagt naar hun hobby’s zeggen zij vaak “ik heb geen hobby’s”. Ze willen dan niet één van de hobby’s beoefenen die ze kennen (bijvoorbeeld uit hun kindertijd) maar hebben geen tijd gehad om te bedenken welke van de vele bestaande activiteiten hen wel gelukkig maakt. Een ander veel gehoord antwoord is “daar heb ik geen tijd voor”. Werk, familie, vrienden en/of een gezin kunnen zoveel tijd kosten dat er geen tijd overblijft voor een hobby. Toch is het belangrijk om er één te hebben, want ze geven plezier, zelfontplooiing, sociaal contact en zingeving aan jouw leven.

6. Laat je niet afleiden door onbelangrijke zaken
Één van de belangrijkste manieren om gelukkiger te worden is om je te concentreren op de dingen die essentieel zijn voor je geluk. Voor de meesten is dat familie, vrienden, werk en gezin en oppervlakkigere dingen zoals populariteit en status leiden uiteindelijk vaak niet tot voldoening. Laat je niet afleiden door dingen die je niet zo belangrijk vind. Ga bijvoorbeeld niet naar een casino om veel te gokken in de hoop miljoenen te winnen om iedere dag exclusieve clubs te bezoeken, maar ga eerder voor de gezelligheid.

7. Ga om met de juiste mensen
Sommige mensen zijn niet gelukkig of gezond en willen er zelf niet aan werken om dit te verbeteren. Ze kunnen dat dan afreageren op anderen en bijvoorbeeld roddelen of pesten. Het is beter om niet al te veel met deze mensen om te gaan. Ze kosten veel energie en je krijgt er niets voor terug. Je kunt ze helpen met hun problemen, maar probeer je niet aan hen aan te passen want uiteindelijk is dat alleen maar in hun voordeel.

8. Wees vrolijk en lach zoveel mogelijk
Ze zeggen niet voor niets dat lachen gezond is. Er zijn al genoeg serieuze en soms vervelende dingen in het leven, dus probeer zoveel mogelijk de humor van het dagelijks leven in te zien en met anderen te lachen. Zo kom je de saaie dagen wel door. Vaak hebben bedrijven ook teamuitjes waarbij je kunt lachen. Denk aan een borrel, uit eten en met zijn allen een spelletje doen in een (pool)café, restaurant of casino, lasergamen, karaoke en watersport.

9. Verwen jezelf ook eens een keer
Om een gezonde levensstijl vol te houden, is het belangrijk dat het niet als een verplichting voelt. Daarom is het belangrijk om jezelf ook eens te verwennen. Dat kan door de gezonde levensstijl leuk te maken of ontspannen, iets kopen wat je graag wilde hebben of eens een gezellige avond in te plannen met vrienden. Veel mensen denken niet zo snel aan het casino maar het leuke hiervan is dat je alle vliegen in één klap slaat (uit eten, ontspannen met vrienden en kans maken op extra geld) en het voor iedereen boven de 16 geschikt is, jong of oud.

10. Houd van je leven
Tenzij je de grote prijs wint in het casino of een succesvol eigen bedrijf op weet te starten zal je waarschijnlijk nooit een miljonair worden. De kans dat je beroemd wordt is ook klein, wat het aantal talentenprogramma’s wel bewijst. En er zijn maar weinig mensen die hun ware liefde vinden en voor de rest van hun leven voldoen aan het plaatje van het perfecte gezin. Maar je krijgt geen herkansing, dus is het belangrijk om van je leven te houden zoals het is.