Het woord levensstijl is erg breed. Het houdt meestal een combinatie in van meningen, interesses en gedrag van een cultuur, groep of individu. De levensstijl van mensen kan een bewuste keuze zijn of zijn gevormd door de omgeving waarin ze zijn opgegroeid, zoals het plattenland, de zee of de stad. Het kan natuurlijk ook een combinatie zijn van deze factoren. De term levensstijl wordt al gebruikt sinds eind negentiende eeuw, maar toen werd er alleen nog de persoonlijkheid mee bedoeld. Later is de definitie veranderd naar de manier waarop men leeft, wat nog niet helemaal vastgelegd is in de kindertijd.

Drie fasen

De studie van levensstijlen binnen de sociologie heeft drie fasen gekend. In de eerste fase ging men ervan uit dat mensen een bepaalde levensstijl hadden gekopieerd van anderen om tot een betere sociale klasse te kunnen behoren. Denk bijvoorbeeld aan het gokken van de aristocratie in de negentiende eeuw. Als men toen bij de welgestelden wilde horen dan moest men meedoen met de verschillende kansspelen en het gold als een statussymbool als mensen onverschillig leken te staan tegenover hun eigen rijkdom en luxe. De levensstijl van een persoon bepaald daarom ook zijn of haar identiteit of kan een andere identiteit creëren.

Sociaal-culturele trends

Na de fase van levensstijl bedoeld voor sociale mobiliteit ging men zich realiseren dat persoonlijkheid, ook gevormd in de jeugdjaren, en persoonlijke voorkeuren ook een rol speelden, samen met sociaal-culturele trends. In christelijke of islamitische gemeenschappen vind je bijvoorbeeld niet veel regelmatige gokkers. Tegenwoordig beschouwt men het gedrag niet meer als enige indicator voor de levensstijl van mensen maar wegen hun intenties en persoonlijke waarden ook mee. Mensen die meer geneigd zijn risico’s te nemen, gaan bijvoorbeeld eerder gokken. Toch heeft de opvoeding ook een rol. Hieronder vind je vijf tips om een gezonde levensstijl bij kinderen te bevorderen.

  1. Zorg dat ze groente en fruit eten
    Niet alle kinderen lusten van nature al groenten en fruit. Het kan dus een hele uitdaging zijn om hen zo ver te krijgen dat zij dit lekker gaan vinden. Maar moeilijk hoeft het zeker niet te zijn. Ten eerste zijn er heel veel verschillende soorten groenten en fruit. Zo lang je varieert qua vitaminen en voedingsstoffen, kun je dus de groenten en het fruit klaarmaken dat jouw kinderen het lekkerst vinden, zodat ze er niet tegenop gaan zien. En natuurlijk moeten ze soms ook iets leren eten. Daarnaast kan het bereiden in een gerecht met een lekkere saus ook helpen.
  2. Zorg dat ze gezonde tussendoortjes meenemen
    Tegenwoordig is het moeilijk om kinderen zo ver te krijgen dat ze tussendoor gezond eten, vinden veel ouders. Op school komen ze immers in contact met andere kinderen die soms hun hele lunch box vol met chocoladerepen hebben of tussendoor naar de snackbar mogen. Tegenwoordig maken fabrikanten echter steeds meer gezonde snacks die gemakkelijk mee te nemen zijn, zoals rozijntjes, gevriesdroogd fruit of nootjes in een zakje. Je kunt ook zelf gedroogd of gevriesdroogd fruit of nootjes groot inkopen en zelf in zakjes verdelen. Ook snackgroenten in leuke vormen, granenrepen zonder suiker, (groene) smoothies en fruityoghurt of fruitkwark zijn mogelijkheden.
  3. Zorg dat ze voldoende water drinken
    Met het drinken van voldoende water kunnen kinderen het beste al jong beginnen. Het is immers belangrijk dat ze voldoende vocht binnenkrijgen voor de hydratatie. Zodra ze wennen aan frisdrank willen ze echter vaak alleen nog maar cola, terwijl er in water geen slechte toegevoegde stoffen zitten zoals suiker of zoetstof. Water lijkt in vergelijking met frisdrank misschien iets minder lekker, maar aan de smaak van water went men eigenlijk heel snel. Bovendien is het net zo dorstlessend. Blijven je kinderen kraanwater niet zo lekker vinden, probeer dan mineraalwater of vruchtenwater zonder suiker of zet ter afwisseling wat vaker thee.
  4. Zorg dat ze voldoende buiten komen
    Kinderen van de nieuwe generatie zijn opgegroeid met het internet, al als peuters leren zij met de tablet omgaan en er spelletjes op te spelen. Ze krijgen al vroeg een mobiele telefoon en chatten graag met hun klasgenootjes. Het is nu daarom meer dan ooit belangrijk dat kinderen ook worden gestimuleerd om buiten te spelen. Gelukkig beleven kinderen van nature vaak plezier aan buitenspelen. Spreek daarom bijvoorbeeld af met moeders van vriendjes en vriendinnetjes dat de kinderen overdag buiten moeten zijn en ’s avonds achter de computer mogen, ook al dringen ze aan. Zo voelt jouw kind zich niet buitengesloten.
  5. Zorg dat ze actief genoeg zijn
    Als je kinderen buiten spelen, is het ook belangrijk dat ze actief zijn en niet alleen lusteloos aan het hangen zijn of zitten. Dan profiteren ze weliswaar van de voordelen van de buitenlucht zoals meer vitamine D maar komen ze niet aan hun benodigde uur beweging. Dat is immers belangrijk voor hun sociale en motorische ontwikkeling. Daarom kun je actieve spelletjes voorstellen die jouw kinderen buiten kunnen doen zoals schipper mag ik overvaren of touwtje springen. Ook kun je jouw kinderen naar een sportclub van hun keuze sturen. Als kinderen sporten blijven zij dat meestal doen als ze volwassen zijn.