In de huidige maatschappij hebben veel mensen het druk. In veel banen kan het werk nooit “af” zijn en is het moeilijk voor werknemers om pauze te nemen of voldoende rust te pakken. Er is immers nog genoeg te doen. Het probleem is alleen dat dit vaak ten koste gaat van de productiviteit. Er zijn ten slotte wetten opgesteld waarin staat dat werknemers pauze hebben en meestal niet meer dan 50 uur achter elkaar mogen werken. Wanneer je het druk hebt kan het echter al snel voelen alsof de pauze niet belangrijk is en er geen tijd is voor ontspanning.

Stressgerelateerde klachten

Vaak gebruikt men dan een excuus zoals “eerst moet het werk af zijn, dan kan ik pas ontspannen”. Maar dan zal de tijd voor ontspanning nooit komen, want er is altijd wel iets te doen. Om goed te kunnen functioneren is het belangrijk om gezond en voldoende te eten, genoeg te bewegen en ook genoeg te slapen. Anders dan kan men last krijgen van stress gerelateerde klachten. Wanneer je veel overwerkt en niet genoeg tijd aan de basis behoeften besteedt zoals eten en drinken, sociaal contact en voldoende beweging kan je gezondheid eronder lijden.

Time management

Een belangrijke vaardigheid is time management. Dit zorgt ervoor dat je je tijd beter in kunt plannen en betere keuzes kunt maken. Eigenlijk moet je alles in het leven wel inplannen, anders komt er niets van terecht. Net als met je eigen administratie hoort het er helaas bij. Dan kun je er wel weer dingen voor terug krijgen zoals meer voldoening halen uit je werk, ruimte voor vrije tijd en sociale contacten. Niet alleen het geld is belangrijk, tijd is misschien nog wel belangrijker, dus kun je de vrije tijd die je hebt maar beter goed besteden. Daarom wat tips.

  1. Zorg dat je het weekend niet werkt
    Tegenwoordig zijn de werktijden steeds flexibeler geworden, dus niet iedereen heeft een weekend. Het kan ook zijn dat je op andere dagen vrij bent of helemaal geen vrije dagen hebt. Dan is het belangrijk om hier toch voor te zorgen. Een paar vrije dagen verspreid over de week kan ook. Als je geen vrije tijd hebt kun je immers ook niet zelf activiteiten in je vrije tijd inplannen. Misschien ga je erop achteruit in inkomen als je vrij neemt, maar je gaat er weer mee op vooruit qua vrije tijd. Jij bent de enige die hiervoor het initiatief kan nemen.
  2. Plan ook tijd in voor jezelf
    Als je je vrije tijd plant zoals je werkrooster, dan lijkt het al minder nutteloos. Je vrije tijd heeft immers ook een doel. Plan bijvoorbeeld tijd in waarin je jouw familie of vrienden wilt spreken of eens een oude vriend op wil bellen. Vaak komen sociale contacten op de tweede plaats als het erg druk is op het werk. Maar je sociale contacten zijn ook belangrijk en daarom is het belangrijk dat dit ook wordt ingepland zodat je niet steeds afzegt. Daarnaast is het ook belangrijk om tijd in te plannen waarin je zelf kunt ontspannen door bijvoorbeeld te lezen.
  3. Doe aan lichaamsbeweging
    Lichaamsbeweging is erg belangrijk voor de gezondheid van het lichaam maar ook voor een gezonde geest. Het is de ideale manier om te ontspannen en daarom een goede activiteit om in je vrije tijd in te plannen, net als meditatie. Het kan lijken op tijdverspilling, maar dat is het uiteindelijk niet. Door lichaamsbeweging kun je stress in het dagelijks leven en dus ook tijdens je werk beter aan. Zie het dus eerder als een investering in je gezondheid, aangezien het ook ziekten kan voorkomen. Je kunt samen met een ander aan lichaamsbeweging doen zodat je ook meer sociaal contact hebt.
  4. Koppel even los van de technologie
    Het is een gewoonte geworden dat we veel gebruik maken van moderne technologie. Beeldschermen kunnen er echter wel voor zorgen dat je minder goed kunt slapen. Door mobiele telefoons kom je vaak ook niet aan ontspanning of andere dingen toe. Daarom is het belangrijk om af en toe de moderne electronica gewoon even weg te leggen. Dan zal je zien dat je een minder opgejaagd gevoel krijgt en veel meer echt tot rust zal komen. Als het een verslaving is geworden, helpt het alleen om streng te zijn voor jezelf en niet toe te geven aan de verleiding.
  5. Onthoud dat je fantastisch bent
    Soms kun je je slecht voelen over de dingen die je nog moet doen of die niet lukten en een ander misschien wel. Onthoud dan dat je geweldig bent vanwege de dingen die je wel zijn gelukt en ga een avond ontspannen, bijvoorbeeld in een casino. Met vrienden kun je hier gezellig afleiding vinden van het werk met tientallen leuke spellen. Denk er wel aan dat je alleen naar een casino moet gaan als je je goed voelt en het beste een limiet in kunt stellen van hoeveel geld je uit wilt geven, of ga anders naar een lekker restaurant.