Er wordt veel aandacht besteedt aan de gezondheidsvoordelen van voldoende bewegen. De Nederlandse Norm Gezond Bewegen (NNGB) houdt voor kinderen en jongeren in dat zij minimaal een uur per dag matig intensief bewegen en twee keer per week sporten. Voor volwassenen betekent het minimaal vijf dagen per week een half uur matig intensief bewegen ( zoals traplopen, snel wandelen, fietsen). Voor mensen boven de 55 geldt dit ook, maar voor hen volstaan ook bijvoorbeeld langzaam wandelen, zwemmen of tuinieren. Om fit te blijven moeten de meeste volwassenen drie keer per week twintig minuten een zwaar lichamelijke activiteit doen zoals sporten.

Meer mensen lichaamsbeweging in Nederland

Nog niet iedereen voldoet aan de NNGB, dit is slechts 55% van de Nederlanders. Bijna de helft heeft onvoldoende beweging. Nog minder mensen voldoen aan de fitnorm, dit percentage is voor jongeren en volwassen nog niet eens 25% en voor oudere volwassenen nog geen 50%. Maar over het algemeen ligt het gemiddelde van mensen die regelmatig bewegen in Nederland wel hoger dan in andere EU landen met een gemiddelde van 40%. Ook ligt het aantal mensen dat niet beweegt maar zit of ligt (sedentaire levensstijl) in Nederland lager met 29% tegenover het gemiddelde van 42% in de rest van Europa.

Slechts de helft voldoet aan norm

Hoe komt het dat maar net iets meer dan de helft van de mensen voldoen aan de norm die er is gesteld op het gebied van bewegen? Het is niet omdat ze niet weten dat het beter is voor hun gezondheid, want uit onderzoek blijkt dat 92% dit wel weet. Ten eerste komt het omdat veel mensen minder lichamelijk zwaar werk zijn gaan doen. De mensen die de bewegingsnorm wel halen, halen dit vaak door hun fysiek inspannende werk. Ten tweede zijn er mensen met lichamelijke beperkingen of overgewicht die niet zo veel zouden kunnen bewegen als ze zouden willen.

Sedentaire levensstijl

Omdat mensen met een zittende baan en/of gezin hier veel uren aan kwijt zijn en ook nog tijd over willen hebben voor andere dingen, geven zij als reden voor gebrek aan beweging “geen tijd” op. Je ziet echter dat er ook veel mensen zijn die na hun werk nog even naar de sportschool gaan, die soms in het kantoorgebouw zelf zit. Sommige bedrijven bieden zelfs een gratis sportabonnement aan. Maar ook buiten de sportschool is het natuurlijk mogelijk om voldoende intensief te bewegen. Dan gebeurt het echter wel weer vaker dat mensen in de zomer meer bewegen dan de winter.

Excuses om minder te bewegen

Tijdgebrek door een baan of gezin (of in sommige gevallen studie of hobby) is dus de voornaamste reden om niet voldoende te bewegen. Vaak zijn mensen vermoeid. Naarmate mensen ouder worden of al lichamelijke beperkingen hebben gaan deze een grotere rol spelen in hun keuze om wel of niet aan beweging te doen en zullen zij daardoor ook minder gaan bewegen. Als het verplicht is vanuit de fysiotherapeut, is het ook minder aantrekkelijk. Daarnaast zijn er ook veel mensen die vinden dat zij al voldoende beweging krijgen. Hieronder staan vijf argumenten tegen de redenen om niet genoeg te bewegen.

  1. Het kost weinig tijd
    In deze huidige tijd hebben mensen steeds minder tijd, en daarom hebben ze ook vaker stress. In plaats van ontspanning op de bank of inactieve vormen van transport kan er dan beter worden gekozen voor beweging. Lichamelijke activiteit kan de fysiologische gevoeligheid voor stress verminderen. Het verbetert de slaapkwaliteit en kan waarschijnlijk ook zorgen voor groei van hersenweefsel. Daarnaast is een half uur per dag beweging ook toe te passen in een druk leven. In plaats van de hele pauze stil te zitten, kan er bijvoorbeeld ook snel een eindje om worden gelopen en het traplopen zorgt ook voor beweging.
  2. Het geeft energie
    Hoewel zittend werk niet vermoeiend lijkt, kan het wel voor mentale uitputting zorgen en bij gebrek aan slaap ook fysieke uitputting. Hetzelfde geldt voor het hebben van een gezin. Chronische aandoeningen kunnen ook voor vermoeidheid zorgen waar geen medische behandeling voor is. Het is dus logisch dat er veel mensen zijn die als reden om niet te bewegen aangeven dat zij te vermoeid zijn. Voldoende beweging wordt echter juist vaak ingezet als behandeling tegen vermoeidheid op lange termijn. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat de longen in betere conditie zijn en er meer zuurstof in het bloed komt, wat energie geeft.
  3. Je krijgt waarschijnlijk nog niet genoeg beweging
    Vaak vinden mensen snel dat zij al genoeg beweging hebben. Bijvoorbeeld omdat ze regelmatig fietsen, wandelen of het huishouden doen. Het is echter wel belangrijk om goed bij te houden of deze activiteiten echt zo lang duren en zo intensief zijn als het lijkt. Je kunt namelijk niet genoeg beweging hebben. Beweging heeft ook invloed op de psychische gezondheid. Endorfine die vrij komt tijdens beweging zorgen voor een goed gevoel, een verbeterd uithoudingsvermogen en een verminderde gevoeligheid voor pijn. Ook voor mensen die al psychiatrische ziekten hebben kan beweging goed zijn om de negatieve gevolgen van hun ziekten te verminderen.
  4. Het is ook goed bij ziekten
    Juist voor mensen die ziek zijn of beperkingen hebben, vooral als deze worden veroorzaakt door ouderdom, kunnen het beste juist wel zo veel mogelijk bewegen. De bloeddruk wordt dan verlaagd, het kan de slechte vorm van cholesterol (LDL) verlagen en de goede vorm van cholesterol (HDL) verhogen. Op deze manier kan voldoende beweging het risico van hart- en vaatziekten, een beroerte en het dichtslibben van aderen verminderen. Sommige vormen van diabetes en darmkanker komen minder voor bij mensen die aan de norm voor lichamelijke activiteit voldoen. Daarnaast kan voldoende beweging ouderen helpen om zelfstandig hun dagelijkse handelingen te kunnen uitvoeren.
  5. Het hoeft niet duur te zijn
    Veel mensen denken bij beweging direct aan de sportschool, maar er staan ook veel activiteiten op de lijst van het voedingscentrum waar de sportschool niet aan te pas komt. Maar kennis over sport kun je wel inzetten om meer geld te winnen, bijvoorbeeld voor de sportschool. Dit is gezellig om te doen met vrienden en maakt het gelijk ook een sociale activiteit net als sporten. Zo wordt zelfs het zittende bezoek aan het casino ietsje sportiever. De meesten wedden op voetbal, maar je kunt bijvoorbeeld ook wedden op tennis- of volleybaluitslagen. Het wedden op de live wedstrijden is extra leuk.