Een goed voedingspatroon wordt vaak onderschat. Het begint immers allemaal bij de voeding. Als je niet de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt, kan dit voor allerlei soorten kwalen en ziekten zorgen. Dat is zonde, omdat ze dus voor een gedeelte zelf te voorkomen zijn. Wanneer je je erin verdiept, kan het heel leuk zijn om een gezond voedingspatroon te creëren. Misschien lijkt het een heel gedoe, maar dat valt eigenlijk best mee wanneer je een omslag maakt in je denkpatroon. Mensen denken ook vaak dat een eetpatroon met voldoende voedingsstoffen altijd duurder zal zijn. Ook dat hoeft niet het geval te zijn.

Ziekten door verkeerde voeding

Misschien schrik je ervan als je weet welke ziekten veroorzaakt kunnen worden door een slecht voedingspatroon. Slechte voeding kan immers het risico op hart-en vaatziekten en hersenziekten zoals Alzheimer doen toenemen. Daarnaast kan een gebrek aan calcium in de voeding leiden tot een slecht gebit of het ontwikkelen van osteoporosis (botontkalking). Ten slotte kan een slecht voedingspatroon ook leiden tot ernstige psychische ziekten zoals schizofrenie, depressie en ADHD. Met een goed voedingspatroon kun je veel van de problemen die mensen tegenwoordig ervaren zoals gebrek aan energie en vermoeidheid, verslapte spieren, psychische klachten en te hoge bloeddruk voorkomen of verminderen.

Handige hulpmiddelen

Er zijn verschillende theorieën over gezonde voeding die vertaald zijn naar handige hulpmiddelen die iedereen kan gebruiken om dagelijks gezond te eten. Bijna iedereen kent de schijf van vijf van het Voedingscentrum. De schijf van vijf is bedoeld om mensen te helpen gevarieerd te eten. Je hebt ook de voedselpiramide of de voedselzandloper. Deze gaan van dezelfde gedachte uit maar bieden daarnaast een volgorde van producten die je het beste kunt eten en welke niet. Deze hulpmiddelen zijn niet speciaal bedoeld voor mensen die af willen vallen, maar voor mensen die gezond willen eten en voldoende voedingsstoffen binnen willen krijgen.

Voedselpiramide

Bij de voedselpiramide staan bijvoorbeeld de meest essentiële voedingsmiddelen onderaan. Zoals water en andere dranken zonder toegevoegde suikers of zoetstoffen, zoals thee. Zonder voldoende te drinken gaat men immers dood. Daarna komen de graanproducten. Deze zijn rijk aan koolhydraten. Koolhydraten zijn goed voor het leveren van energie, de hersenen en rode bloedcellen. Daarnaast bevatten granen eiwitten, vitaminen (B2, B6 en E) en mineralen. Volkorenproducten (producten waarin de hele graankorrels zijn gebruikt) zijn beter voor de darmen en kunnen het risico op darmkanker verminderen. Er is ook in onderzoek aangetoond dat ze de kans op hart- en vaatziekten kunnen verminderen.

Groenten en fruit

Daarna zijn groenten en fruit natuurlijk heel belangrijk. Ze zorgen voor vitaminen en mineralen. Ook leveren ze koolhydraten, vezels en water. Na fruit en groenten komen noten en peulvruchten die op noten lijken zoals pinda’s. Noten en peulvruchten bevatten veel onverzadigd vet wat goed is voor cholestrol en bloedvaten, eiwitten en mineralen. Mager vlees zoals kip en eieren zijn goed voor de eiwitten en vis is goed voor de onverzadigde vetzuren. Zuivelproducten zijn gezond vanwege de calcium die erin zit, maar vooral de magere producten, omdat er ook veel vet in kan zitten. Fastfood, snacks en gebak moeten beperkt worden.

Meer zelf klaarmaken

Om de overgang van minder goed eten naar goed eten te kunnen maken, is het belangrijk om meer maaltijden zelf klaar te maken, de etiketten te lezen en minder verwerkte voeding te eten met toevoegingen zoals E-nummers, ‘slechte’ maaltijden te vervangen door minder slechte alternatieven, genoeg water te drinken, te concentreren op het goede gevoel dat gezonde voeding geeft en het niet te ingewikkeld te maken. Als het eenmaal een gewoonte is geworden, zal je niet meer het gevoel hebben dat gezond eten te ingewikkeld is en zal het ook gemakkelijker worden om je nieuwe gezonde voedingspatroon vol te houden.

Met mate eten

Met mate eten is ook erg belangrijk. Wil je liever een half uur blijven eten van chips of koek omdat je er nooit vol van wordt of in één keer een gezonde en hoogwaardige maaltijd eten waardoor je gelijk vol bent en daarna niet meer afgeleid wordt met gedachten aan eten? De meesten zouden waarschijnlijk voor de tweede keuze gaan. Toch zijn producten met veel vet of suiker zo lekker gemaakt dat het velen niet lukt om ze helemaal uit hun voedingspatroon te bannen. Om geen negatief gevoel te krijgen van gezond eten kun je ze af en toe nemen.

Makkelijke fruit en groente tips

Meer fruit en groenten toevoegen aan je voedingspatroon is heel belangrijk, maar hoe doe je dat? Het klaarmaken van verse groenten en fruit kost immers veel tijd. Er zijn makkelijkere alternatieven, die groenten en fruit tot een gezondere fastfood optie maken. Denk aan gesneden en schoongemaakte kant-en-klaar (snack)groenten en fruit in een zakje of bakje, (groene) smoothies, gedroogd fruit, gevriesdroogd fruit en groenten en fruitrepen. Jammer genoeg zijn fruit en groenten vaak duur, maar qua positieve effecten voor de gezondheid zeker het geld waard. Let daarom op aanbiedingen en koop groenten en fruit in de plaats van minder gezonde producten.

Kleurrijke maaltijden

Kleurrijke maaltijden zijn een feestje op tafel. De verschillende kleuren van groenten en fruit hebben verschillende voordelen, namelijk: het groen wordt veroorzaakt door chlorofyl, dat het cholostrol kan verlagen,de trek in zoetigheid kan doen afnemen en waarschijnlijk een antioxidant is. De paarse kleur wordt veroorzaakt door anthocyaan, dat helpt tegen leverziekten, kanker, infectieziekten, slechtziendheid en genetische mutaties. Rode en oranje groenten hebben ook bèta-caroteen, dat goed is voor het gezichtsvermogen, botten en tanden, weerstand, huid en groei. De witte kleuren wordt veroorzaakt door flavonoïden die de kans op een beroerte verkleinen. Zo kort mogelijk koken en blancheren behoudt de kleur.

Gezond eten in het casino

Als je in het casino gaat eten, hoef je niet bang te zijn dat dit een bedreiging vormt voor jouw gezonde voedingspatroon. Het casino staat bekend om de sfeer van luxe en gezonde ingrediënten hebben nu eenmaal een chiquere uitstraling dan fastfood, zo waren groenten en fruit vroeger een echt luxeproduct. Op de menukaart van het restaurant van een casino vind je de heerlijkste voor- en nagerechten vol met gezonde groenten en zijn er ook desserts met verrassende fruitcombinaties te bestellen. Ook zijn er veel gezonde en smakelijke visfilets en kipfilets te verkrijgen. Kortom, waar genieten op een gezonde manier.