Je wordt ermee doodgegooid. Reclames met “bereik nu je ideale streefgewicht” van producenten van dieetpillen, het dieet van Sonja Bakker, het Sirtfood dieet van Adele, dokter Frank, Atkins, het South Beath dieet, het paleo dieet, het killer body dieet enzovoort. Op iedere cover van een tijdschrift zie je wel iets over diëten, en op feestjes hoor je regelmatig dat de snacks worden afgeslagen door mensen op dieet. Het is een onderdeel geworden van onze samenleving. Er is inmiddels een sociale druk om af te vallen. Om ziekten en vermoeidheid te voorkomen is het belangrijk om een gezond gewicht te hebben.

Body Mass Index

Maar hoe weet je nu of jouw gewicht gezond is? Ook hier is inmiddels veel informatie over bekend. Iedereen heeft wel gehoord van het BMI. Vaak via de huisarts, een tijdschrift, website van het Voedingscentrum of op televisie. Een gezond BMI ligt tussen de 18 en 25. Met een BMI calculator kun je heel eenvoudig jouw BMI bepalen. Daarnaast kun je de gezondheid van jouw gewicht bepalen door middel van de middelomtrek. Het verkeerde vet hoopt zich vaak op rond de buik. Wanneer de buikomtrek van een niet-zwangere vrouw meer dan 88,9 cm is en die van een man meer dan 101,6 cm hebben zij overgewicht.

Kans op ziekten door overgewicht en ondergewicht

Deze methoden om zelf de gezondheid van jouw gewicht te bepalen geven geen uitsluitsel over de gezondheid van het gewicht maar zijn eerder richtlijnen die door artsen als screening worden gebruikt. Zowel ondergewicht als overgewicht kan slecht zijn voor de gezondheid en leiden tot de volgende ziekten: hart-en-vaatziekten, diabetes type 2, een hoge bloeddruk en het dichtslibben van aderen bij overgewicht en longziekten, darmziekten en infecties bij ondergewicht. Door een gezond eetpatroon kun je deze risico’s verminderen. Heb jij overgewicht of ondergewicht en wil je een dieet volgen, let er dan op dat het door artsen of diëtisten wordt goedgekeurd.

Calorieëndagboek

De makkelijkste manier om overgewicht of ondergewicht te verminderen is simpelweg het innemen van meer of minder calorieën. Om een beter beeld te krijgen van het aantal calorieën dat je op een dag eet, kun je een calorieëndagboek bijhouden. Op bijna alle producten staan het aantal calorieën vermeld. Voor producten waar dit niet op staat, zoals fruit en groenten of brood kun je dit opzoeken op internet. Daarnaast kun je in het dagboek ook bijhouden wat je aan beweging hebt gedaan. Je kunt dan voor iedere dag optellen hoeveel calorieën je in totaal hebt ingenomen en hoeveel je hebt verbrand.

Gevarieerd eten

Het is belangrijk om gevarieerd te eten. Zo krijg je alle benodigde voedingstoffen binnen. Wanneer het dieet niet gevarieerd genoeg is zal je er vroeg of laat gezondheidsklachten door krijgen of bestaat een kans dat je het dieet niet voor langere tijd vol kunt houden. Velen zijn er dan mee bekend dat je na dit strenge dieet weer dubbel zoveel aankomt. Ik kan dit zelf beamen. Bij een nieuw voedingspatroon moet je rekening houden met je oude voedingspatroon en favoriete gerechten en hier aanpassingen in maken. Zo kun je langzaam gezonder gaan eten, zonder dat dit effect heeft op de stofwisseling.

Volkorenproducten

Het is belangrijk om producten te eten waar je lang vol van blijft. Vezels zijn belangrijk voor de vertering en een vol gevoel. Voor zowel mensen met overgewicht als met ondergewicht zijn ze dus geschikt. Het ontbijt kan beter niet over worden geslagen ook al wil je afvallen. Het beste is donker volkorenbrood, maar tegenwoordig worden ook aan sommige ontbijtgranen extra vezels toegevoegd. Let er wel op dat die niet teveel suiker bevatten. Ook yoghurt of magere melk met vers fruit of muesli zonder toegevoegde suikers is een goed begin van de dag. Kies van alle graanproducten de volkoren versie.

Groenten, fruit en zuivel

Groenten, fruit en zuivelproducten zijn erg gezond en ook goed voor mensen die af willen vallen. Met de grote hoeveelheid groenten zit er heus wel een groente bij die jij lekker vindt. Gegrilde groenten zijn heerlijk door een warme maaltijd, salade of met een caloriearme dipsaus. Ook fruit is erg gezond, hoewel er wel fruitsuikers in zitten. Maar het is altijd nog gezonder dan een chocoladereep. Van zuivelproducten kun je ook veel eten zolang het de magere versies zijn. Heel gezond vanwege de calcium. Je kunt ook kiezen voor vervangers zoals sojaproducten. Ook kip en vis kun je gerust eten.

Licht eten in het casino

In het casino is vaak een restaurant. Ook het casino houdt rekening met mensen die op dieet zijn. Ze hebben namelijk een uitgebreid aanbod aan heerlijke gerechten met groenten, vis en kip. Lekkere hoofdgerechten die in het Holland Casino restaurant worden aangeboden zijn bijvoorbeeld de tarte tatin van tomaat, gepofte aubergine, rode peper en pesto (rond de 450 calorieën) of gebakken zeebaarsfilet met chili-knoflookolie en Oosterse groenten (ongeveer 350 calorieën). En ook het dessert hoef je niet over te slaan. Wat dacht je van een aardbeientaartje met bosbessen of een mango-kokostaartje (rond de 180 calorieën)? Het aanbod verschilt per vestiging.